Jeugdviscursus 2020

De jeugdcursus is gecanceld i.v.m. de corona-maatregelen.

Viscursus voor de jeugd.

Elk voorjaar organiseert HSVOG, bij voldoende aanmeldingen, een viscursus voor de jeugd tussen 8 en 15 jaar. Wij vinden het belangrijk dat een beginnend visser op een goede en duidelijke manier leert hoe hij of zij moet vissen, of om een jeugdvisser met iets meer ervaring helpen om zijn hobby verder te ontwikkelen. Het is een leuke en een leerzame viscursus voor de jeugd dat zowel theoretisch als praktisch wordt gegeven.

Alle onderdelen van de hengelsport komen aan de beurt. Zo worden de verschillende soorten vis die je kunt vangen besproken, hoe je de vissen kunt herkennen, waar en wat de vissen eten, etc.
Daarnaast wordt er gekeken naar de soorten aas en lokvoer welke worden gebruikt.
Ook de hengels, het snoer, de dobbers en de haakjes worden besproken. Je leert er ook zelf vistuigjes maken. Kortom: je leert er alle basisbeginselen van de hengelsport!

De viscursus wordt gegeven door getrainde vrijwilligers (door sportvisserij Nederland) die een
passie hebben voor het vissen en dit graag willen overbrengen op de jeugd. Zo zijn er o.a.
wedstrijdvissers, karpervissers, roofvissers en witvissers aanwezig tijdens deze avonden om alles
te vertellen over hun hobby.

In 7 avonden van 1,5 uur leer je om zelfstandig te kunnen vissen, zo leer je: het omgaan met de
natuur en de vissen. Een hengelsporter dient altijd respect te hebben voor de natuur en voor de
vissen die hij of zij vangt: alleen op deze manier is een goede en duurzame hengelsport mogelijk.
Kortom, de gevangen vis netjes en voorzichtig behandelen en je visplek altijd weer schoon, netjes
en onbeschadigd achterlaten!

Aan het eind van de viscursus moet je een eindexamen afleggen en daarna ontvang je een diploma
dat aangeeft dat je als visser alle basispunten van de hengelsport kent, dat je die ook kunt uitvoeren
en dat je daarom klaar bent voor het echte vissen. Dit alles gebeurt natuurlijk op een hele gezellige
en leuke manier, het is tenslotte een hobby die lol en plezier moet brengen!

De lesavonden worden van 18.30 uur tot 20.00 uur gehouden in het Kulturhus Hasselo Adres:
Henry Woodstraat 62 te Hengelo.

Op de nationale hengelsportdag (laatste zaterdag van mei) zal er een theorie- en praktijkexamen
worden afgelegd. Ouders mogen die dag komen kijken wat hun kind allemaal heeft geleerd en
hoe hij/zij dit in de praktijk brengt. Nadat hierna alles is opgeruimd maken wij ons klaar voor de
diploma-uitreiking!

Om mee te doen heb je geen visvergunning of materialen nodig, dus geef je op!